Google ser dig – mer än du tror

Monday, March 24, 2014 9:45
Posted in category Enkäter, Nyheter, Webbstatistik

Google har ett förvånansvärt bra rykte bland allmänhet, studenter och i branschen i allmänhet. Googles devis ”Don’t be evil” verkar ha tagit skruv hos många.

Google är dock ett vinstmaximerande företag som alla andra och utnyttjar följaktligen de kanaler man har för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Information och trafik är värt pengar

Ett sätt att tjäna pengar på sina besökare är att ta reda på så mycket som möjligt om dem och tillgängliggöra detta för de företag som vill köpa informationen. Google tjänar mest pengar på att sälja annonser och det är här som flera tillämpningar finns.

Vet du till exempel att varje Google-sökning du någonsin utfört lagras på sökjättens servrar? Du kan logga in på Googles historiksida och se vad företaget känner till om dina sökningar (du måste ha ett Google konto och vara inloggad för att komma åt informationen).

Via användaravtalet  som numera är samma för alla Google tjänster godkänner man en massa saker som Google får göra med informationen om dig och hur du använder systemen.

Google vet mer än du kanske tror

Även om du inte har matat in information om dig själv i Google+ så vet Google förvånansvärt mycket om dig och dina intressen. Med hög säkerhet kan Google bestämma till exempel kön på en person baserat på de webbplatser som du besöker (och som har spårningskod från Googles annonsnätverk (DoubleClick).

Om du vill se vilka uppgifter Google har lagrat om dig kan du kontrollera de så kallade annonsinställningarna. Här ser du uppgifter om kön, ålder, språk och intressen. Observera att du behöver ha ett så kallat Google konto för att kunna se dina uppgifter. Här kan du även stänga av om du inte vill att Google använder informationen för annonsering.

Viktiga beståndsdelar här är information från Google+ men observera alltså att Google ändå med stor träffsäkerhet kan ”lista ut” intressen, ålder och kön baserat på vad man gör på Internet.

Demografisk information i webbstatistikverktyget Google Analytics

Via Googles nya version av Google Analytics (Googles webbstatistikverktyg), som många företag använder sig av, har användarna sedan några månader tillbaka tillgång till demografisk information om besökarna. Via Google Analytics kan man kartlägga kön, åldersgrupp och till och med intressen hos besökarna.

Tidigare hade “bara” annonsköpare tillgång till denna information, men nu breddas alltså användarbasen ganska markant.

Det man ”betalar med” för att få denna information är att man lägger in Googles annonsnätverks spårningskod (tidigare hade man spårningskod som var begränsat till statistikverktyget Google Analytics). På detta sätt får Google tillgång till ännu fler ”mätpunkter” så att man kan förfina träffsäkerheten/kategoriseringen av besökarnas vanor och beteenden.

Demografisk information sprids till fler företag

Vilken Google Analytics användare som helst kan börja använda de nya demografiska rapporterna och analysera innehållet via dessa. Det är jättebra funktioner för en webbanalytiker och marknadsförare.

Till exempel kan man se hur kvinnliga besökare beter sig jämfört med manliga besökare eller hur ungdomar använder en webbplats jämfört med äldre personer. Denna typ av information var det tidigare mycket krångligare att få tag i (krävdes att man frågade besökarna via till exempel ett formulär, ett exempel finns i denna artikel UserReport, gratis enkätsystem med jämförande data).

För att få använda de nya demografiska rapporterna behöver man som webbplatsägare ändra sin sekretesspolicy och annonseringspolicy (om man annonserar) och berätta hur man kan hindra/plocka bort spårningen.

Det finns alltså inget tekniskt krav på de företag och organisationer som vill börja använda denna information, det är bara att klicka i några knappar, ändra lite i spårningskoden och sedan är man igång.

Vad gör Google med informationen?

Vad ska Google med all den här informationen? Jo, den har man för att förbättra ytterligare för de som köper annonser via Googles annonsnätverk. Information om besökare, trafik/annonsyta (det vill säga många som besöker Googles tjänster) är det som är värt något. Google gör sitt bästa för att ha så mycket som möjligt av båda världarna.

Officiellt heter det att man förbättrar för användarna/besökarna genom att kunna servera dessa med mer relevanta annonser, men frågan som fler och fler ställer sig – är det värt det? Hur mycket är det OK att storföretagen vet om oss konsumenter?

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply