Förändringar i Googles sökalgortim som påverkar sökresultaten

Sunday, January 22, 2012 19:08
Posted in category Nyheter, SEO

Google gör omkring 500 förändringar per år i sin sökalgoritm. Dessa släpps löpande året året. Under slutet av förra året kom några större förändringar som Google skrev om i artiklarna.

Nedan lyfter jag upp några av de större förändringarna, för mer detaljer se de båda bloggposterna ovan.

Ny information ges mer vikt i sökresultaten

Bland de viktigaste förändringarna här är att ny/färsk information visas upp högre i sökresultaten. Google försöker “lära sig” vilka områden som är återkommande (till exempel presidentval, aktuella avsnitt i en tv-serie och olympiska spel) och för dessa områden visa upp nytt material och inte visa upp gamla nyheter från tidigare återkommande händelser. Även för nya stora händelser försöker man lyfta upp det senaste. Den här förändringen ska enligt Google påverka 6-10% av sökningarna.

Officiella sidor viktas högre i sökresultatlistan

Google jobbar vidare med att förbättra sökresultaten för officiella webbplatser.

Google plockar mer text från innehållet i sökresultatet

Google bygger ut funktionaliteten för att hämta ut information (snippets) från själva webbsidan istället från information i headtaggen och menyer. Detta visas i sökresultaten under själva titeln.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply