Marknadsföringsstrategierna Har Ändrats

Marknadsföringen har under de senaste åren fått sig allt fler utvecklingsmöjligheter. Detta är för att vi har sett en stor ändring på hur människor använder sig av internet och att man ständigt är uppkopplad genom antingen sin telefon, surfplatta eller dator. Denna utveckling har öppnat upp dörrar för att marknadsföringen kan optimeras och komma ut i större skalor än innan.

 

Blickar vi tillbaka några decennier så var det ett begränsat antal sätt man kunde marknadsföra sig på. Dessa sätten var allt som oftast lokaltidningarna eller affischer. Men med den rådande trenden att vara aktiv på sociala medier och utvecklingen av smarta telefoner så ser vi att man nu har möjlighet att nå en helt annan nivå gällande antalet människor.

 

Enbart marknadsföra sig på internet

Denna utveckling har gjort så att många bolag valt att marknadsföra sig helt på internet, då de når ut till mest människor på detta sättet. Däremot så måste man ta i beaktning att detta kan vara en farlig fallgrop. Om man är ett lokalt förankrat bolag så kan det vara smartare att satsa på en mer traditionell marknadsföringsstrategi och därmed locka relevanta kunder. Om man bara marknadsför sig genom internet så löper man risk att missa potentiella kunder i sitt närområde och därför blir marknadsföringen lyckad, men inte försäljningen.

 

Men har man däremot ett bolag som enbart verkar på internet, som tillexempel olika lagershoppar eller online casino, så finns det en stor fördel att enbart lägga marknadsföringsstrategin på internet. Detta är för att kunderna man letar efter inte är knutna till ett specifikt område, utan man vill nå ut till så mycket människor som man möjligtvis kan så att man ökar intäkterna.

 

Epost har varit effektivt under en längre tid

En marknadsföringsstrategi som länge ansetts vara effektiv gällande återkommande kunder är olika nyhetsbrev, försäljningar eller personliga rabatter genom epost. Om man får det på epost så är det lätt för kunden att få en uppfattning om att bolaget sett en personligen och man därför är mer benägen att köpa av dem återigen.

 

Däremot så måste man säkerställa att man lever upp till förväntningarna genom att antingen ha väldigt bra priser, snabb leverans eller en blandning av båda. Detta gör att förtroendet växer ytterligare och man kan se en större del av kunderna återkomma till dem.

 

Annonser på hemsidor

En annan form av marknadsföringsstrategi som tillkommit under de senaste åren är att man kan marknadsföra sig på stora hemsidor som har mycket trafik (unika läsare). Detta gör att man är benägen att betala för en exponering som gör så att man kan locka en helt ny kundbas eller nischa sig till en specifik hemsida som är relevant för bolaget. Man ska alltid se till att undvika att marknadsföra sig på irrelevanta hemsidor oavsett hur mycket trafik de än har då individerna som ser detta snabbt kommer få en sämre bild av både hemsidan och bolaget som marknadsför sig.

 

Marknadsföringen utvecklas konstant

I med att vi lever i en värld där utvecklingen går i rasande fart så kommer marknadsföringen att följa dess fotspår. Detta gör så att vi kommer att se nya former av marknadsföring de kommande åren, men om de är lika effektiva kan vi inte uttala oss om.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *