Sökmotoroptimering och marknadsföring

När man talar om digital marknadsföring så kan man inte undgå att nämna SEO, sökmotoroptimering, och SEM, sökmotormarknadsföring. Dessa två verktyg kan vara skillnaden mellan framgång och förlust när det kommer till att synas bland sökresultaten. Numera finns det flera webbyråer som kan hjälpa dig med både SEO och SEM, men många väljer fortfarande att göra detta arbete på egen hand. Inte nog med att detta är billigare – det är faktiskt en väldigt intressant och framförallt aktuell bransch att ha kunskaper inom. I denna guide kommer vi att titta närmare på hur SEO och SEM fungerar, hur du lär dig allt du behöver veta samt hur dessa verktyg kan vara din nyckel till framgång.

Det viktigaste för företaget eller privatpersonen som vill synas i dagens digitala samhälle är att anpassa sin hemsida efter det som Google gillar. Google är idag världens största sökmotor och den mest populära av dem alla. Visste du att det sker över 50 000 sökningar på Google – varje sekund? Att denna enorma sökmotor har en viktig roll när det gäller digital marknadsföring är därmed inte märkligt. Dock scrollas det sällan längre än en sida och därför är de första tio sökpositionerna de mest attraktiva. Men hur gör man då för att synas högt upp bland resultaten? Det finns två olika sätt och du har nog gissat vilka de är: SEO och SEM. Vi börjar med att förklara vad SEO är.

SEO – optimera din hemsida efter sökmotorn

SEO, eller sökmotoroptimering som det heter egentligen, är ett effektivt och framförallt billigt sätt att ranka högre bland sökresultaten. När du arbetar aktivt med SEO optimerar du din hemsida efter en sökmotor, som till exempel Google. Detta gör att Google värderar din hemsida högre och ger dig en bättre ranking – helt enkelt eftersom man anser att din hemsida innehåller bra information som kan vara relevant för den som söker. Först och främst är det viktigt att hemsidan man vill optimera är SEO-anpassad. Den bör inte ha för mycket krånglig kod, då detta kan bli svårt för Googles robotspindlar att läsa av, och det är viktigt att hemsidan är snabb och mobilanpassad. I princip alla sökningar som sker idag sker nämligen via mobiler.

Sökord och länkstrategi

Sökord och länkstrategi är kanske sökmotoroptimeringens viktigaste byggstenar. Utan dessa kommer ingen hemsida att bli framgångsrik bland sökresultaten. Ett sökord, eller nyckelord som det också kallas, är helt enkelt det ord som du vill synas på när potentiella kunder gör en sökning på Google. Om du till exempel säljer cyklar kan ett nyckelord som “köpa cykel online” vara ett rimligt sökord. Varje sida bör ha ett unikt sökord, på så sätt är chanserna att du rankar högre ännu större. Länkstrategi syftar på de länkar som andra hemsidor ger dig. Ju bättre din hemsida är, desto mer länkar kommer du att få, till exempel på bloggar eller forum. Och ju mer länkar du får, desto högre kommer du att ranka.

Vad är SEM?

SEM, sökmotormarknadsföring, må låta likt SEO, men det är det faktiskt inte. Medan SEO handlar om att bygga upp en optimerad och användbar hemsida med hjälp av ett förtroende, så handlar SEM om att köpa trafik. Detta gör man till exempel genom Google Adwords eller på YouTube. Kanske har du någon gång sökt efter någonting på Google och sett att det står “annons” bredvid de allra första resultaten? Detta är Google Adwords som företag betalar för att synas på. När en kund klickar på en annons får företaget helt enkelt betala för klicket. Dock vinner de samtidigt trafik. Något som är viktigt att påpeka är att SEM inte påverkar de organiska sökresultaten. När man väljer att sluta betala kommer man alltså inte ligga i toppen längre.

SEO eller SEM?

Så vad är egentligen bäst? SEO eller SEM? Det beror lite på. I längden är SEO nästan alltid bäst, eftersom du vinner ett förtroende online – både hos kunder och hos Google. Detta kommer att ge dig en stadig position i toppen, medan SEM endast ger dig tillfällig trafik. Slutar du att betala, så försvinner även kunderna. Dessutom har du med SEO möjlighet att ranka högre och hålla din position med flera olika sökord på samma gång, utan någon större ansträngning. Sist men inte minst så kostar SEM pengar. SEO behöver inte kosta dig ett öre, så länge du vet vad du håller på med. Det finns mängder av gratiskurser inom SEO, till exempel på YouTube. Ge det en chans och börja optimera idag!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *