Innehållsmarknadsföring

Content marketing är ett uttryck som används flitigt även bland oss svenskar som sysslar med marknadsföring av något slag, och även om det finns ett svenskt ord för det så är det faktiskt det engelska som man använder mest. Innehållsmarknadsföring innefattar marknadsföring av företag mot en specifik målgrupp och som är helt på läsarens villkor, och det kan ta uttryck i exempelvis bloggar, sociala medier eller hemsidor som används för att marknadsföra tjänster eller produkter. Det viktigaste inom content marketing är tidpunkten för marknadsföringstillfället då det ofta spelar betydande roll för att lyckas, exempelvis precis vid lanseringar av olika spel, tjänster eller produkter. Det är även viktigt att läsaren är intresserad av innehållet för att det ska kunna kallas för innehållsmarknadsföring.

För att hitta målgrupper så används exempelvis spelare på nätcasinon eller personer som läser kända bloggar. Man skapar en hemsida eller skickar ut nyhetsbrev där det står relevant och intressant information för dessa specifika målgrupper för att öka sina chanser för att få igenom en viss kampanj eller få en produkt såld. Att marknadsföra via content marketing är inget nytt sätt utan det har använts i årtionden, men på senare tid så har digitala marknadsföringsstrategier anammat det för att fungera även på nätet. Om man tänker på butiker på nätet så spelar det stor roll hur de beskriver sina varor och produkter, och det är alltså här som innehållsmarknadsföring kommer in i bilden. Det är alltså ett sätt att konkurrera med andra företag.

Konkurrens på nätet

Eftersom att näthandel konkurrerar flitigt så kan olika butiker välja att beskriva sina varor, tjänster och produkter på ett visst sätt som tilltalar en specifik målgrupp. Vet de exempelvis om att många spelare vill köpa en ny spelkonsol så kan de använda innehåll i sin produktbeskrivning av en ny spelkonsol till sin fördel eftersom prismässig konkurrens inte är det enda man använder idag. Lyckas man att beskriva en produkt väl eller förmedla en känsla hos potentiella kunder som vill ha produkten så har man hittat ett vinnande koncept. Då har man även konkurrerat ut andra liknande företag som inte är lika duktiga på att förmedla relevant information. För vissa målgrupper fungerar lekfull text bättre medan man det inte gör det hos andra.

Anpassa innehållet efter din målgrupp

Om man tar en butik som säljer produkter via nätet så är det bra om man anpassar sitt innehåll väl, och när det kommer till produktbeskrivningar så kan det vara bra att ha fungerande exempel redo för kunden så att de vet precis vad de kan göra med varan som annonseras. Det är inte bra att förutsätta saker utan korrekta och informativa beskrivningar kan skapa en större omsättning då kunderna ofta letar efter varor på nätet med sökmotorer. Även om innehållsmarknadsföring bara är en del av den digitala marknadsföringen så fungerar den harmoniskt med andra kanaler som SEO (Search engine optimized) hemsidor. Tack vare att man kan anpassa sin hemsida att synas bättre vid sökningar så kan man använda innehållsmarknadsföring även där.

Tips, råd och inspiration i innehållet

Kunder vill veta så mycket som möjligt när det kommer till produkter som de är ute efter och då är det bra om du använder innehållsmarknadsföring till din fördel. En kund som får svar på sina frågor direkt stannar förmodligen kvar längre på din sida jämfört med en kund som enbart ser namnet på en produkt. Att skapa innehåll kan vara tidskrävande men det är värt det i slutänden eftersom man sticker ut mer jämfört med andra. Det skapar även en känsla av lojalitet från kundgruppen som besöker din butik eller hemsida, och sätter en mer personlig prägel på innehållet. De flesta vet redan var man kan köpa, men alla vet inte hur produkter och tjänster fungerar.

Sammanfattning

Den digitala marknadsföringen har kommit väldigt långt och syns ofta på sociala medier, bloggar samt på butiker på nätet. Det man ofta glömmer är däremot själva innehållet och alla möjligheter som finns med kreativt och informativt innehåll. Det kan röra sig om nyhetsbrev, underhållande produktbeskrivningar eller varför inte särskilt riktat innehåll till spelare på nätcasinon via olika bloggar och hemsidor. I dagsläget så är kunderna mer medvetna än någonsin och för att sticka ut så måste man vara nytänkande och kunna skapa innehåll som intresserar en specifik målgrupp, och det i sin tur kan leda till ökad tillväxt och omsättning om man spelar sina kort rätt. Förhoppningsvis gav denna artikel svarat på dina frågor om innehållsmarknadsföring. Lycka till!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *